Afhængigheder

I kølvandet på Internettet, Some og onlinegaming, er der opstået forskellige afhængigheder, som børn, unge og voksne bliver påvirket af i deres hverdag. Når noget bliver til et begreb, betyder det, at der er udfordringer, vi skal tage hånd om og se på, hvorledes vi skal forebygge og forbyde i steder for kun at behandle.

AI-afhængighed forekommer for eksempel hos dem, der har forelsket sig i en AI-kæreste eller føler sig forbundet med andre AI-relationer. AI bliver farligt og vanedannende, når man får følelser for den AI, man oplever, man har en relation til, og dermed får man lyst til at tilbringe en hel masse tid sammen med den i stedet for at være sammen med personer fra den fysiske verden. Relationen er dog ensidig, da en robot ikke kan have følelser (se også parasocialt).

Digital Junki/afhængig.  Person, der ikke kan leve uden sin mobil/andre skærme og ser på den hele tiden. Nogle tilsidesætter deres liv og bliver hjemme, mens andre fortsætter med deres skærmafhængige adfærd, mens de er sammen med andre mennesker.

Tinder Swiping addiction. Det er en afhængighed af at swipe på tinder. Der er nogen, der får et dopaminrush af at se, hvem de potentielt vil kunne passe sammen med som kærester, at de bliver afhængige af at swipe for at se, hvem der ellers er. Jo flere match, jo bedre, og det kan man så blive ved med, da algoritmerne sørger for, at der kommer et nyt match, så snart man har swipet den ene væk. 

Gaming disorder/Gamingafhængighed er, at en person prioriterer computerspil eller spil i virkeligheden over de fleste andre aktiviteter. Personen har nedsat kontrol over, hvornår og hvor meget, der spilles, og gamingen fortsætter, selvom det har skadelige konsekvenser. Når spilafhængighed rammer børn og unge, fører det ofte til konflikter i familien. Forældre og søskende savner mere samvær med det afhængige barn. Familien kan se de negative konsekvenser af gamingen, selvom barnet måske ikke selv erkender dem.

Nogle eksperter siger, at afhængighed kun kan være til stede, når det går ud over en persons deltagelse i sociale sammenhænge. Men når det handler om gamingafhængighed, som også kan opretholdes med en smartphone i hånden, vil en med de udfordringer ikke behøve at trække sig fysisk fra sociale sammenhænge. De kan tage med til de forskellige arrangementer og sociale sammenhænge, men være optaget af mobilen hele tiden, ligesom så mange andre er. Derfor bliver afhængigheden ikke lige så tydelig i sociale sammenhænge, som afhængige af nikotin, alkohol eller rusmidler.

SoMe-afhængig er en afhængighed, hvor personen har svært ved at lade være med at tjekke, om der er noget nyt på SoMe, personen tænker meget på, hvad der skal lægges på SoMe og har svært ved at leve livet uden at lægge noget op på SoMe.
2,3 % af befolkningen svarende till 86000 personer er SoMe-afhængige. Antallet af personer mellem 16 og 64 år med symptomer på SoMe- afhængighed er på 60 %. Resten har ingen symptomer på afhængighed (maj 2024).

I sammenhæng med dette er også Angsten for at miste følgere eller likes. Noglemenneskerbliver så afhængige af at have en masse følgere og af at få en masse likes, at de slet ikke kan forestille sig et liv uden dem. Nogle af dem bliver endda angste for at miste deres følgere og få færre likes, at de vil gøre nærmest hvad som helst for at opretholde følgerskaren eller for at få en masse likes. Det gør de uden at tænke på, om det kan have nogle konsekvenser på nuværende tidspunkt eller i fremtiden, og på om det kan have konsekvenser for andre – for eksempel deres børn eller deres venner, som ind i mellem også bliver genstand eller ”ofre” for deres jagt på likes og følgere.

Internetafhængig handler om at være afhængig af internettet, ligesom man kan være afhængig af gaming. Det er blandt andet dem med Nomophobia, der er det (se forklaring af dette ord i ordlisten).

Stickyness er et begreb, der anvendes af tech-giganterne til at beskrive den dybe afhængighed, som de stræber efter, at deres brugere får. Personer, der har arbejdet som spiludviklere fortæller, at tech-giganterne udmærket er klar over, hvad det er, de gør ved mennesket, når de skaber spil, der gør dem afhængige. Det er det, de går efter for at tjene flest mulige penge.

Ludomani – afhængighed af at gamble. Det er ikke et nyt begreb, der er opstået med internettets indtog i vores liv. Det nye er, at det nu ses helt ned til 10års alderen. Og på Center for Ludomani er man udfordret, da man ikke rigtig ved, hvordan ludomani skal håndteres i forhold til børn.